De nummer 2 van het NK Marathon 2017 Remco Schouten zet het schaatsen de aankomende winter op een lager pitje. De schaatser uit de ploeg van Bouw & Techniek kiest voor het wielrennen en is vanaf 1 januari semi-prof.
Bij de ploeg van Bouw & techniek had de Zuid-Hollander het gevoel dat zijn ontwikkeling stagneerde. Hij ging op zoek naar een nieuwe uitdaging en leek een plek te kunnen krijgen bij Team easyJet van coach Jillert Anema. Er volgden enige gesprekken, maar dat leidde niet tot duidelijke afspraken. Schouten was er even helemaal klaar mee. Hij zegde de huur van zijn appartement in Heerenveen op en keerde terug naar zijn roots in Zuid-Holland. Hij pakte zijn werk als fietsenmaker weer op en begon met frisse moed aan het wielerseizoen. Een bevrijding, zo blijkt nu. Hij zit eindelijk weer lekker in zijn vel en resultaten spreken boekdelen. Dit seizoen won hij al vijf wedstrijden en dat bleef bij de ploeg van Vlasman Cylcing Team niet onopgemerkt. Per 1 januari 2020 rijdt Remco Schouten voor de elite-wielerploeg uit Alphen a/d Rijn.
Hoe reageerde ploegleiding van Bouw& Techniek op je vertrek?
Ik wilde zelf graag weg, maar de ploeg wilde mij graag behouden. Als je drie jaar achtereen voor een team rijdt en je prestaties stagneren dan is het tijd voor wat anders. Het afgelopen jaar dacht ik lange tijd dat ik nog een stap kon maken, maar dat is niet uit de verf gekomen. Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik wilde met schaatsen. De twijfel sloeg toe.
Wat is het geheim achter je wielersucces van de laatste weken?
Misschien heb ik in de afgelopen jaren wel teveel getraind. Ik heb nu een betere balans gevonden. Ik heb meer tijd voor ontspanning en andere dingen buiten het sporten om. Ik was er helemaal klaar mee in Heerenveen. Ik zit nu weer lekker in de omgeving van mijn familie en vrienden. Er is veel meer gezelligheid in mijn leven gekomen. Dat voelt heel goed.
Stop je helemaal met schaatsen?
Ik heb in de afgelopen tijd contact gehad met een kleine ploeg in de Topdivisie. Daar willen ze mij graag hebben en we hebben al enkele gesprekken gevoerd. Ik ga er nog niet te veel over zeggen, maar het lijkt er op dat ik wel actief zal blijven. De prioriteit is echter wel het wielrennen. Dat gaat nu heel lekker en daar wil ik helemaal voor gaan. Het schaatsen in de winter is naast dat het leuk is om te doen ook een prima middel om in conditie te blijven.
Zien we je nog terug op de langebaan?
Voor de eerste Holland Cup wedstrijd heb ik mij al geplaatst. De kans is dus groot dat ik mee doe aan die wedstrijd. Het is een mooie mogelijkheid om mij eventueel te kunnen plaatsen voor het NK afstanden in Heerenveen. Toch kijk ik er nu wel anders tegen aan dan een aantal jaren geleden. Als je voor de eerste keer meedoet in een vol Thialf is dat prachtig. Ook als je eindigt in de middenmoot. Dat beleef ik nu anders. Ik wil presteren en als dat niet lukt houd ik dat langebaanschaatsen wel voor gezien. Of plaatsen voor het NK gaat lukken is echter nog maar zeer de vraag. Op dit moment doe ik helemaal geen sprongtrainingen en mijn skeelers heb ik dit jaar nog geen een keer aangeraakt. Als ik straks weer het ijs opstap mis ik dus wel een flink stuk specifieke schaatstraining.
Welke rol krijg je bij Vlasman Cycling Team?
Het contract gaat in per 1 januari 2020. We hebben nu nog niet gesproken over de koersstrategie of iets dergelijks. Bij Vlasman heb ik een leuk contract getekend als semi prof en daar ben ik heel blij mee. Wielrennen is de mooiste sport die er is en daar wil ik alles uit te halen. Als ik fulltime profwielrenner zou kunnen worden dan pak ik die kans.
Mark Hilberts