Over precies 140 dagen gaan in Milano Cortina 2026 de Olympische Winterspelen van start. Voor de één wordt het de eerste kennismaking met olympisch ijs, voor de ander hét moment waar een hele loopbaan naartoe heeft geleid. Voor iedereen is het de droom waar al die jaren trainen om draaiden. De komende weken en maanden worden beslissend. Kunstrijders, langebaanschaatsers en shorttrackers – atleten die ontelbare uren hebben geploeterd op en naast het ijs, fysiek én mentaal – maken zich klaar voor een seizoen dat hun leven kan veranderen.
De Internationale Schaatsunie (ISU) trapt af met de campagne “Skate to Milano” en nodigt fans, partners, media en de sportwereld uit om mee te reizen op weg naar Milano Cortina 2026 – van het allereerste startschot tot de finishlijn in Italië.
De startlijn van dromen
De campagne komt echt op stoom als het ISU-seizoen 2025/26 opent met de eerste grote internationale wedstrijd kunstrijden in Peking: de ISU Skate to Milano Figure Skating Qualifier. Meer dan zomaar een seizoensopening: hier begint de strijd om olympische startbewijzen.
Na Peking verschuift de focus naar shorttrack. De ISU Short Track World Tour start in oktober in Montréal, reist door naar Gdansk en eindigt in november in Dordrecht.
Ook het langebaanschaatsen komt in de kwalificatiefase: eerst de ISU Speed Skating World Cup in Salt Lake City, daarna Calgary, en in december de vertrouwde klassiekers in Heerenveen en Hamar.
Legendes in wording
Via alle digitale kanalen van de ISU krijgt “Skate to Milano” vaart met exclusieve backstageverhalen en interactieve features. Niet alleen wedstrijden, maar ook de weg ernaartoe – de geboorte van nieuwe legendes.
ISU-president Jae Youl Kim:
“De olympische droom is méér dan de strijd zelf. Het is jaren – vaak decennia – van toewijding, offers en overwinningen. Met de campagne Skate to Milano nemen we fans mee in die reis en laten we zien wat er achter de uitslagen schuilgaat. Het is het olympische avontuur, stap voor stap, seconde voor seconde.”
Volgens Kim sluit de campagne naadloos aan op ISU Vision 2030, het plan om de schaatssport te moderniseren en fans, partners en media op nieuwe, creatieve manieren te betrekken.
Bron: https://isu.org/news/chasing-the-olympic-dream-the-isu-skate-to-milano-campaign-kicks-off/?dm_i=731E,2PI73,3GUQLV,7HB61,1