“Samen met Daikin hebben we nu twee prachtige merken die de sport maximaal ondersteunen”, zegt commercieel manager Jeroen Kraaij van de KNSB trots over samenwerking met de nieuwe mede-hoofdsponsor Lynk & Co. Het mobiliteitsbedrijf en de schaatsbond ondertekenden vandaag een tweejarig contract dat loopt tot juli 2022.
Het is wat Robin van der Kaa van Lynk & Co betreft eigenlijk een logische match, de discipline shorttrack van de KNSB en het moblitieitsbedrijf waar hij zich voor inzet. “De shorttrackers zijn net wat anders dan de rest, net als wij in de autobranche”, zo motiveert hij de keuze voor sponsoring van het Nederlandse shorttrack, inclusief de nationale ploeg.
Het bedrijf specialiseert zich in mobliteitsoplossingen. Zo’n oplossing is dat je bijvoorbeeld, het liefst met een groep, een abonnement neemt op een elektrische of hybride auto. “We willen het delen enorm stimuleren”, zegt Van der Kaa. Innovatief omgaan met mobiliteit én mensen met elkaar verbinden is wat hem betreft een belangrijk doel.
Anders dan de rest
Innovatie en verbinden zijn kernwaarden die je wat Van der Kan betreft ook duidelijk terugziet in de nationale shorttrackploeg. “Je ziet een hecht team, dat het echt samen doet en dat succes en tegenslag samen deelt. De shorttrackers zijn, net als wij binnen de autobranche, wat anders dan de rest. Ze werken keihard en zijn net als Lynk & Co rebels en vernieuwend.”
Via het schaatsen hoopt het in 2017 opgerichte bedrijf de naamsbekendheid flink te vergroten. “De tijd is nu aangebroken om de Europese markt op te gaan”, zegt Van der Kaa hierover. Vanuit zogenaamde community hubs zullen vanaf begin 2021 de eerste auto’s op de markt komen. De eerste van deze hubs wordt later dit jaar geopend aan het Rokin in Amsterdam.
Waar voor je geld
Jeroen Kraaij is namens de KNSB erg ingenomen met de nieuwe sponsor en ziet voor Lynk & Co een glansrol naast de huidige hoofdsponsor Daikin. “Het is een merk dat echt past bij het shorttrack. Samen met Daikin hebben we nu twee prachtige merken die de sport maximaal ondersteunen op weg naar de Olympische spelen.”
“We hebben daarnaast nog ruimte om ook andere bedrijven te laten profiteren van de commerciële kracht van het schaatsen”, legt hij uit. “Er is geen enkele andere sport waarin je sponsorgeld zo veel (media)waarde genereert.”