Waar blijft het Drentse ijs?

Het was een strijd tussen Assen en Hoogeveen in Drenthe. Na het sluiten van de Bonte Wever in Assen in 2016, had Drenthe geen ijsbaan meer en dat kon niet volgens de provincie. Er lag een bedrag van 5 miljoen euro klaar, voor degene die met een plan kwam voor een nieuwe ijsbaan én kon zorgen dat er voor 1 januari 2020 geschaatst zou worden. Hoogeveen won de strijd, maar waar blijft het Drentse ijs?

Na het ‘winnen’ van de subsidiestrijd, begon het te rommelen in Hoogeveen. Zo zou het voorgestelde budget van 32 miljoen voor de bouw van het complex met een ijsbaan én zwembad, niet realistisch zijn volgens de Rekenkamercommissie.

De gemeente heeft meerdere aannemers gevraagd voor een kostenopgave voor de bouw van de ijsbaan. Begin augustus zal duidelijk worden of de ijsbaan voor de 32 miljoen kan worden gebouwd, meldt RTV Drenthe.

Mitsen en maren

Er zijn nog wel mitsen en maren. Als blijkt dat Hoogeveen niet binnen de kaders van 32 miljoen kan blijven, dan gaat het plan terug naar de gemeenteraad en zal er opnieuw over besloten moeten worden. Daar komt bij, meldt Dagblad van het Noorden, dat gemeente Hoogeveen flink moet bezuinigen en de projecten die op stapel liggen, zoals de ijsbaan en het zwembad, worden niet gespaard, als het aan de gemeenteraad ligt.

Uitstel

Blijft de realisatie van de ijsbaan wel binnen de kaders, dan zou de opleverdatum het voorjaar van 2021 zijn. Dit valt echter niet binnen de gestelde voorwaarden van de Provincie.

In de subsidiebeschikking van de provincie staat dat wanneer er niet aan de voorwaarden kan worden voldaan, daarvan melding moet worden gemaakt. Tot op heden heeft de provincie nog geen officieel verzoek om uitstel van de opleverdatum ontvangen, laat een woordvoerder weten. Wel is er contact geweest en wacht ook de provincie af wat er in augustus in Hoogeveen duidelijk wordt.

IJsbaan Assen

Of andere initiatiefnemers voor een sportcomplex, zoals Assen, dan opnieuw in aanmerking komen voor die subsidie, kan de provincie niet zeggen. De Drentse hoofdstad diende in de subsidiestrijd het plan in om een ski- en schaatscomplex bij het TT-circuit te bouwen. Ondanks dat Hoogeveen de subsidie kreeg, zei Assen de plannen niet op te geven en toch de bouw van Ice World, zoals het complex zal heten, te willen realiseren.

Assen liet weten in de startblokken te staan voor de bouw van de ijsbaan, als het mis zou gaan in Hoogeveen. Toch is het ook stil in Assen. “De baan is niet van de baan”, laat een woordvoerder van gemeente Assen weten. “Wel is het zo dat we afwachten wat er in Hoogeveen gebeurt.”

De plannen van Assen zijn intussen verouderd en moeten dan opnieuw opgestart worden. Mocht het Hoogeveen niet lukken om een 400 meter baan te realiseren, dan kijkt Assen naar de eigen mogelijkheden.

Wachten

Het is vooral nog afwachten wanneer de Drentse ijsbaan komt. Zeker is dat er op 1 januari 2020 niet op kunstijs wordt geschaatst en de Drentse rijders nog een stukje moeten reizen voor het rijden van hun rondjes.  

Overzicht van 400 meter kunstijsbanen in Nederland

Bron kaart: Google Maps

Foto: Vincent Riemersma